Fiyatlar yüzde 92 arttı Dışarıda yemek yemek lüks oldu
Mehtap HALICI
Pandemi ile yaşanan arz sorunu, akabinde Rusya’nın Ukrayna’yı işgal etmesi ve seçim süreci Türkiye’de gıda fiyatlarının hızla yükselmesine neden oldu. Gıda fiyatlarındaki artış, her geçen gün dışarıda yemek yemenin maliyetini artırdı.
İstanbul Ticaret Odası’nın (İTO) her ay açıkladığı İstanbul Ücretli Geçim Endeksi’ndeki kalemlerden biri olan dışarıda kişi başı yemek yeme maliyeti 2022 Haziran’da 72 lira iken bu rakam 2023 Haziran’da 138 liraya yükseldi. %91,6 artışla. gül. Bu sayı kafe, büfe, restoran gibi kategorilerden derlenen en düşük ve en yüksek fiyatların ortasındaki sayıların ortalamasından hesaplanmıştır.
İstanbul’da 15 farklı bölgenin ortalamasının alındığı hesaplamaya göre 2022 Ocak’ta 54,03 TL olan dışarıda yeme-içme fiyatı, 2023 Ocak’ta 109,4 TL’ye, 2023 Haziran’da ise 137,33 TL’ye yükseldi. son dönemlerde özellikle turistlerin tercih ettiği A Plus mekanlarda doluluk oranını etkilemezken, alt gelir grubuna hitap eden mekanların azalmasına neden oldu.
Fahiş fiyatlardan kaçınılamaz
İstanbul Esnaf Odası Başkanı ve Türkiye Lokantacılar ve Pastaneler Federasyonu Genel Başkanı Sayit Karabağlı, piyasalardaki belirsizliğin tüm toplumu olduğu gibi kendilerini de etkilemeye başladığını söyledi. Karabağlı, elektrik, doğalgaz ve kira başta olmak üzere tüm girdi maliyetlerindeki yüzde 100’ü aşan artışın esnafı içinden çıkılmaz bir duruma sürüklediğini belirterek, kırmızı et, beyaz et, bakliyat, şeker ve sebze fiyatlarında yüzde 100’ün üzerinde artış yaşandığını ifade etti. iki katına çıktı. Tedarik ettikleri tedarikçilerden dökme mal alan fırsatçıların sayısının arttığını ve stoklamaya başladığını belirten Karabağlı, devletin tüm önlemlerine rağmen bu fahiş fiyatların önüne geçilmediğini söyledi.
Müşteri sayısında düşüşler başladı
Restoranlarda ana menüyü oluşturan et ve balık fiyatlarının astronomik fiyatlarla tedarik edildiğinden bahseden Karabağlı, restoranlarda fiyatların artmaya başladığını belirterek, “Zorunlu fiyat artışları, ürünlerin bozulmasına neden oldu. arz ve talep dengesi, restoranlara fayda sağlamaktan çok zarar verdi ve azalan müşteri sayısı ile sorun yaşamaya başladılar. Sürekli dışarıda yemek yiyen mavi ve beyaz yakalılar, günlük gelirleri oranında harcama yapabildikleri için harcamalarını kısmaya başladılar.”
Karabağlı, sorunların toplu olarak çözülmesi için önlem alınması gerektiğine işaret ederek sözlerini şöyle sürdürdü: “Esnafımıza ekstra yük olan yüzde 18 ila yüzde 40 arası komisyonlar makul seviyelere indirilmelidir. Hizmet sektöründe yüzde 10-18 olarak uygulanmaya başlayan KDV oranlarının temel tüketim statüsüne getirilerek yüzde 1-5 seviyelerine indirilmesi, kira stopajının kaldırılması gibi reel tedbirler alınmalı. kiracıdan kıdem tazminatı fonu oluşturulması.”
İnsanlar hala sosyalleşmeyi seviyor
Tüm Lokantalar ve Turizmciler Derneği (TÜRES) Genel Başkanı Ramazan Bingöl, son 6-7 ayda özellikle et kümelenmesinde ciddi artışlar olduğunu söyledi. Bingöl, “Bu da et yemeklerinde daha çok zam yapılmasına neden oldu. Ayrıca antep fıstığının kilosunun artması başta baklava olmak üzere tatlıların fiyatını da yükseltti” dedi.
Evde yemek sayısında artış olduğunu ancak yeme-içme şubesinin sürekli büyüdüğünü belirten Bingöl, maliyetlerin arttığını ancak insanların dışarıda yemek yemeyi ve sosyalleşmeyi sevdiğini söyledi. bir yana bırakmıyor. Gelir grubuna göre sayı azalabilir ama bu her zaman bir ihtiyaç ve dışarıda yemeye devam edecekler.”
A Plus daha fazla doluluk sağlar
Türkiye’nin turizm çağında olduğuna dikkat çeken Ramazan Bingöl, yabancı turistlerin Türkiye’ye gelmesinin doğrudan yeme-içme bölümünü ilgilendirdiğini söyledi. Turistlerin bu dönemde sadece kültürel mekanları görmekle kalmayıp restoranlara giderek para da harcadıklarına işaret eden Bingöl, “A Plus mekanlarda restoranlarda doluluk oranları daha fazla artarken, alt gelir grubuna hitap eden mekanlarda bir miktar geriledi. . Ancak turizm sezonu açıldı ve bu ay itibariyle tüm yiyecek-içecek sektörü önemli bir doluluk oranına ulaşacak” dedi. Bingöl, evde yemek yemede artış olduğunu ancak yeme-içme şubesinin hep büyüyerek devam ettiğini belirtti.
Sosyal medya tezgah altı işletmelere olan talebi azalttı
Ramazan Bingöl, tezgah altı eser satan işletmelerde sıkı takip ve denetimin çok değerli olduğunu belirtti. Bingöl, “İnsanların gittikleri yerler konusunda hassas ve dikkatli olmaları gerekiyor. Fiyatı düşük olan bir ürünün arka planda süreçlerden geçmesini bilmesi gerekiyor.” Ayrıca sosyal medya ve benzeri bağlantı kanallarının da etkisiyle insanların her geçen gün daha bilinçli hale geldiğini belirten Bingöl, bu durumun merdiven altı işletmelere olan talebi azalttığını ifade ederek, “İnsanlar bilinen kaliteye gitmeyi tercih etmeye başladı. Yeraltındaki işletmelere 6 kez gitmek yerine 3 kez yerlere gidiyor. Farkındalık merdivenin dibini tamamlanma noktasına getirecek” dedi.